Zamiast zysku, straciła prawie 10 tysięcy złotych. Uważajmy na internatowych oszustów!
Mimo wielu dostępnych informacji na temat działania sprawców oszustw, w dalszym ciągu ktoś staje się ich ofiarą. Wykorzystują oni przede wszystkim niewiedzę osób, które decydują się na kupno, czy też sprzedaż w wirtualnym świecie. Osoby, które nie wiedzą jak to się odbywa, narażone s na działania oszustów, którzy bardzo szybko wychwycą z kim mają do czynienia, co przekłada się na stratę zgromadzonych na koncie pieniędzy bądź zaciągnięcie pożyczki na nasze dane. Korzystając z portali aukcyjnych musimy przede wszystkim poznać jakie daje nam możliwości i jak wygląda cała procedura. O tym jak jest to ważne, przekonała się mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która zamiast zyskać straciła znaczną ilość pieniędzy.
Mieszkanka powiatu na jednym z portali aukcyjnych wystawiła do sprzedaży urządzenie do pielęgnacji ciała. Na jej ofertę odpowiedziała osoba zainteresowana kupnem, która poprzez komunikator poprosiła o przesłanie adresu email, w celu potwierdzenia zakupionej rzeczy. Kobieta nic nie podejrzewając wysłała go, po czym otrzymała na skrzynkę wiadomość z portalu aukcyjnego, że jej przedmiot został sprzedany i musi kliknąć w link, żeby potwierdzić transakcję. Po wejściu w niego, została przekierowana na stronę swojego banku. Następnie otrzymała sms, którym zatwierdziła transakcję, a po nim kolejne trzy, które również zatwierdziła myśląc, że wcześniejsze były błędne. W pewnym momencie otrzymała z banku wiadomość, że jej aplikacja płatności mobilnej została odinstalowana. Gdy pojechała do banku dowiedziała się, że została oszukana i ktoś wypłacił z jej konta blisko 10 tysięcy złotych.
Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru poprzez portal aukcyjny ZAWSZE zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.
Co zatem powinno wzbudzić czujność:
• sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
• pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
• propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
• przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
• otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
• prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego NIGDY nie należy robić:
• podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
• wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, który przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do konta i wypłacenie z niego pieniędzy.
komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim