Mieszkańcy powiatu krośnieńskiego oszukani na blisko 700 tysięcy złotych
Mimo wielu apeli, spotkań na temat działania sprawców oszustw, a także doniesień medialnych w dalszym ciągu zdarzają się przypadki, że ktoś daje się nabrać. Stosowane przez sprawców metody działania są wprawdzie stale modyfikowane, ale mają podobny schemat działania. Wykorzystują oni przede wszystkim emocje, pośpiech i niewiedzę osób, które próbują oszukać. Dla nich nie jest istotne z kim rozmawiają i czy ktoś traci dorobek życia. Dla nich ważne jest przejęcie konta i znajdujących się na nim pieniędzy. W tym celu między innymi włamują się na konta portali społecznościowych, które przejmują, tworzą fałszywe reklamy dotyczące inwestycji w akcje, surowce lub kryptowaluty, podszywają się pod doradców bankowych, czy też działają na platformach handlowych. Są wszędzie tam, gdzie można szybko zdobyć pieniądze.
Jak wynika, z otrzymanych od początku roku zgłoszeń mieszkańcy powiatu krośnieńskiego zostali oszukani na blisko 700 tysięcy złotych. Najczęstsze sytuacje, w których dali się oszukać to, gdy uwierzyli w szybki zarobek na inwestycjach w kryptowalutach, akcjach lub surowcach, zostali poproszeni o przesłanie kodu blik, gdy zawierzyli sprzedawcy lub kupującemu co do ich uczciwości, czy też gdy otrzymali telefon od przedstawiciela banku o zagrożonych pieniądzach.
Co możemy zrobić by nie dać się oszukać?
- Nigdy nie podejmuj decyzji „na już”, „tu i teraz”. Zawsze masz czas na przemyślenie ewentualnej inwestycji.
- Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
- Pytaj, dociekaj i nie daj się zbyć! Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości lub masz za mało informacji, nie bój się zapytać. Uczciwa firma bez problemu odpowie na każde pytanie. Oszust będzie miał z tym zapewne problem.
- W życiu nie ma nic za darmo. Jeśli ktoś oferuje nam niebotyczny zyski i oferuje pomoc przy wzięciu kredytu, to już w naszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka, że coś może być nie tak.
- Twoje dane logowania, w tym do bankowości elektronicznej są tylko Twoje! Nigdy nie udostępniaj tak wrażliwych informacji osobom trzecim.
- Nigdy nie klikaj w link oraz nie instaluj aplikacji niewiadomego pochodzenia.
- Nigdy ślepo nie wykonuj poleceń wydawanych przez nieznajomego.
- Zanim zainwestujesz pieniądze, dowiedz się jak najwięcej na ten temat. Niech nieznajomy z Internetu nie będzie twoim doradcą, bo zamiast zysku może być strata.
Podczas płatności mobilnych:
- zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
- zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
- pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
- używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
- nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
- nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
- zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https” świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
- robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
- zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim